måndag 21 mars 2016

Rocka sockorna


Japp, idag har jag olika sockor på mig. På vänster fot en socka med hjärtan och på höger fot en randig socka. För mig har det nu blivit en tradition att ha olika sockor på mig den här dagen. Anledningen är att uppmärksamma människor med Downs syndrom.
 
Jag har själv en kusin som har Downs syndrom och som dessutom har en autism vilket gör att han lever i sin egen värld. Han älskar färger och musik. Han kunde som liten sitta länge vid färgglada mattor. Och han gillade när man sjöng sånger för honom och särskilt sånger med rörelser till. Jag vet att han bor på ett boende idag där han får den vård och omsorg han behöver.

Personer med Downs syndrom syns mer idag och får mer uppmärksamhet. Glada Hudik-teatern är ett positivt exempel på det. Fotomodellen Madeline Stuart är också en fantastisk förebild. Alla kan bidra med något och ska också kunna göra det. Även de som har Downs syndrom.
 
Det som gjorde mig väldigt bekymrad häromdagen var att Åsa Regnér, barn- äldre- och jämställdhetsminister, gick ut med att man ska kunna ge personer förtidspension redan vid 18 års ålder. Det känns som ett steg bakåt.
 
Om jag inte har helt fel så har en tjej med Downs syndrom sagt det här:
”Det är tur att alla är olika, hur ska man annars kunna veta vem som är vem?”

Inga kommentarer: