fredag 26 juli 2013

Barns sommarlov


Jag har upptäckt att jag inte har samma syn på barns möjligheter till ett bra sommarlov som Ulla Andersson (V). För henne handlar det om att barn ska resa bort. Åker man inte iväg på kollo eller på någon resa har man inte sommarlov. Jag har inte samma uppfattning som Ulla.

Jag håller med henne om att det finns barn som inte kan resa någonstans av ekonomiska skäl. Men det finns ju gott om aktiviteter för barn som är hemma och som är till för alla barn oavsett ekonomiska förutsättningar.

Soliga och varma dagar kan man ju bada. Det finns gott om badplatser i Nacka och alla har gång- eller cykelavstånd till minst en badplats. Är det så att man vill ha något mer organiserat så kan man hämta en folder på närmaste bibliotek som heter ”Aktiviteter för barn” eller att man läser här. På kulturveckan i mitten av augusti ska man definitivt roa sig med allt som händer och vad jag har förstått så är allt gratis. Ungdomar har sedan länge tillbaka en egen festival, Ung08.

Nej Ulla, man kan ha ett roligt sommarlov hemma och som inte tär på familjens ekonomi. Det som däremot bekymrar mig är att många familjer inte tar för sig av utbudet som finns.

Läs artikeln i Expressen här.

Inga kommentarer: