torsdag 18 oktober 2012

Mina studiebesök häromdagen

Häromdagen var det öppet hus i en lägenhet på Gamla Landsvägen i Ektorp. Kan tyckas konstigt att det är öppet hus i en lägenhet men den här lägenheten är tänkt att användas för att socialtjänsten ska kunna göra familjeutredningar. Att det finns familjer som har det jobbigt vet vi ju. Men att veta vad de behöver för stöd för att kunna få det bättre är inte så enkelt. Nu finns det bättre möjligheter till att göra mer kvalificerade utredningar och se vilka behov familjerna behöver. Dessutom kan lägenheten även användas för de familjer där det finns umgängesbegränsningar. Det handlar då om barn som inte bor med föräldrarna men som ändå vill träffa varandra vid vissa bestämda tidpunkter. Att barn behöver en bra uppväxt är viktigt.


Samma dag var jag tillsammans med nämndledamöterna i social- och äldrenämnden på studiebesök på flyktingboendet i Torehäll. Underbart naturskönt ställe med utsikt över Lidingö. På den altanen skulle jag kunna sitta läääänge. Just nu är det 6 ensamkommande flyktingpojkar men det får plats med maximalt 16. På dagtid är det skola som gäller och därefter fritidsintressen och läxläsning. Att de även ska sköta städ, tvätt och hushåll är väl självklart. Under sommaren har alla arbetat någonstans och det har även lett till att några har fått fortsatt arbete även under hösten. Tanken är ju att de ska slussas ut så fort det går. Problemet är förstås att hitta boende. Men det problemet har alla oavsett bakgrund. Jag var imponerad över hur bra svenska de förstod och talade med tanke på att de varit här en kort tid. Att de var ambitiösa och ville mycket gick inte att ta miste på. Det kan inte vara lätt att som ensam komma till ett land de förmodligen inte har hört talas om tidigare.

Studiebesök var det även på äldreboendet i Kungshamn med nämnden. De som bor där har en demensliknande sjukdom. Detta boende ser verkligen ut som ett högfjällshotell. När jag var där i våras var det nyöppnat och trädgården var en stor jordhög. Nu är det en fint planterad trädgård med utemöbler. Det är de boende som varit med och bestämt hur trädgården ska se ut, vad som ska planteras och det har blivit riktigt fint. Självklart fick vi i nämnden även en genomgång av demensvården. Vad jag har förstått är de som bor där nöjda och även de anhöriga. Ett problem man däremot har är kommunikationerna och det förstår jag eftersom bussen inte går särskilt ofta. Jag som inte har körkort skulle nog tycka det vore jobbigt.



Inga kommentarer: