lördag 13 oktober 2012

Söndagsöppet???

Jag kommer ihåg när jag var yngre att man knappt kunde handla något alls på söndagar. Allt var stängt förutom kiosker och bensinmackar. Då kunde man inte köpa potatis men potatischips. Mjölk fanns inte heller, det var läsk som fanns att tillgå. Nylonstrumpor fanns att köpa men inte några andra strumpsorter.

Nu har det kommit en motion från en miljöpartist om att stänga affärerna på söndagar.

Politiker ska inte styra affärsöppettider. Det kan för många företagare vara en nödvändighet att ha en verksamhet på andra tider än vardagar mellan kl 8 och 17. Jag ser också en fördel med att de som vill arbeta då och då får den möjligheten. Studerar man på heltid kanske man vill arbeta lite och då för att dryga ut vardagskassan.

För övrigt är jag tacksam över att biblioteket i Nacka har öppet även på lördagar vilket var otänkbart för ett antal år sedan. Det är här jag är nu...

Inga kommentarer: