onsdag 9 september 2009

Yttrandefriheten ska värnas även i Nacka

Det är inte alltid man håller med om någon. Det är inte alltid önskvärt att hålla med någon. Men det är alltid ett demokratiskt minimikrav att man respekterar varandras rätt att uttrycka sin åsikt. Det gäller särskilt när man inte håller med någon om något.

Av denna anledning är det upprörande att ta del av det Konstantin Irina, bloggare för Nacka-Värmdö Posten i Henrikdsdalsberget, tar upp i sitt senaste inlägg. Konstantin har nämligen blivit hotad med våld om han inte lägger ner sin blogg:

Vid hållplats träffade jag ett gammalt par från Kvarnholmen som jag pratade
med under hela resan. Plötsligt fick jag ta en massa verbala ”ryggskott” från en
kille i 15-års åldern på bussen om att han inte gillar vad jag skriver i NVP,
att jag ska lägga ner bloggen etc.

Samma kille var tyvärr tidigare inblandad i att min dörr blev
insparkad av fem ungdomar i juni 2009. Samtliga (tre tjejer och två killar) är i
15-års åldern och döttrar/söner till grannar. Invandrare som jag.

Killen hotade med att nästa gång spränga min dörr. Kallade mig
för kuksugarjävel och andra fula saker, samt hotade med våld. Personen följde
efter mig från Henkan-torget till min port och fortsatte med sina hot.

Konstantin har polisanmält det hela. Det är ett första steg för att komma till rätta med situationen. Men det stannar inte där. Fler steg behöver tas. Om vi inte står upp för varandras rätt att uttrycka sin åsikt, så urholkas även förutsättningarna för demokratin: sfären för det demokratiska samtalet blir då allt mindre. Rummet för åsikter blir allt trängre. Nivån för det som tillåts komma fram allt snävare.

På denna blogg försöker försöker vi nå ut till alla som bor i Nacka. Det är inte alltid säkert att du som läsare och vi som bloggare kommer överens på denna blogg. Men genom att diskutera med varandra, genom att respektera varandra, genom att lyssna på varandras åsikt, så ser vi till att yttrandefrihetens ramars vidgas. Rummet för dialog blir då större snarare än mindre, nivån på samtalet blir högre snarare än lägre. Det om något kan vi komma överens om.

Inga kommentarer: