torsdag 17 september 2009

Välkommen till folkpartiet i Nacka, Mona

I brist på röda mattor, och på grund av den dubbeltydiga symboliska innebörd som dessa står för, överräcktes istället en bukett med nyplockade och friskt doftande blåklintar för att välkomna den senaste medlemmen till folkpartiet i Nacka, Mona Sahlin. En sinsemellan ivrigt viskande skara av journalister och andra nyfikna delegater hade samlats till den hastigt sammankallade presskonferensen för att lyssna till de tankar som den forne ledaren för det stora oppositionspartiet ville dela med sig med anledning av den spektakulära övergången från (s) till (fp):

"Jag minns att jag en gång har sagt att Nacka är en blå kommun med ett rött hjärta. Men med tanke på vad som har hänt på senare tid har jag tänkt om. Thomas [Bodström, reds. anm.] fick mig att se på saker och ting med andra ögon. Jag insåg att innerst inne hos mig bankande ett ljusblått, liberalt bultande hjärta"

Den forne företrädaren för det stora oppositionspartiet anspelade på Thomas Bodströms beslut att sätta sig i styrelsen för förskolekoncernen Pysslingen har varit en stark påverkande faktor som fått henne att ta det blocköverskridande klivet. Thomas Bodström har för en tid sedan låtit meddela att han varit belåten med verksamheten som Pysslingen har bedrivit. Fyra av hans egna barn går eller har gått där. Det var denna gemensamma nämnare som öppnande ögonen för Mona. För länge sedan hade hon själv ett barn på ett Pysslingendagis i Nacka:

"Jag förstod då att det inte ägandeformen som var det viktiga, utan resultatet. Jag minns att jag var nöjd med det jag såg. Länge har mina partikamrater argumenterat för eller emot privata vård-, omsorgs- och utbildningsföretag. För mig var det viktigare att mina barn var glada och att jag själv var nöjd."

Detta var helt i linje med vad Nackaborna själv tycker om barnomsorgen. 9 av 10 föräldrar instämde helt eller delvis om omdömet om de var nöjda med verksamheten i förskolan/familjedaghemmet/skolan/fritidshemmet i en kundundersökning som genomförts 2009, var en lokal folkpartiföreträdare ivrig med att flinka in. På frågan om varför hon trots allt tagit steget svarade hon något besvärat:

"Jag har märkt internt att frågan om medel har överskuggat frågan om mål."

Sahlin syftade då på den spektakulära och stundom hetsiga debatt som på senare tid har förts mellan olika falanger inom Stockholms socialdemokrater, i första hand mellan oppositionsborgarråd Karin Jämtin (s) och andra socialdemokratiska företrädare i Stockholm. Frågan om barnomsorg har varit ett av slagträna i debatten. Avslöjandet att Thomas Bodström valt att gå med i styrelsen för Pysslingen har fått debattens vågor att gå än högre, men även orsakat en hel del förvirring internt inom partiet. Olika förklaringar har getts. Sven Erik Österbergs kommentar i Ekots Lördagsintervju om Bodströms tilllännagivande har vridits på olika sätt:

"Thomas Bodström har gått in i styrelsen för det vinstdrivande bolaget Pysslingen för att förhindra att verksamheten går med vinst. På samma sätt valde Göran Persson att bli godsägare för att kunna bekämpa de besuttna på ett mer effektivt sätt. Och Laila Freivalds valde att köpa sin hyreslägenhet för att inifrån kunna bekämpa ombildningen av hyresrätter till bostadsrätter," kommenterade den hälsosamme ekonomisten något syrligt.

Vid frågan om hur hon själv ställde sig till synen på vinst skakade Sahlin på huvudet och vände sig till församlingen:

"Vinst är ett medel och inte ett mål. Tänk om vår produktion av livsmedel hade underkastats samma system som ska garantera rättvis sjukvård i hela vårt avlånga land. Köerna till butikerna skulle vara milslånga. Folk skulle gå hungriga jämt och ständigt. Det skulle nästan vara värre än Nordkorea. Folks rätt att ha mat på bordet, barna i dagis och allsång på tv är något jag vill kämpa för", svarade Sahlin och avslutade för sin del presskonferensen.

Den lokale folkpartiföreträdaren mötte upp Sahlin med en kram och tackade henne för sina kloka ord, tackade därefter pressen för att den kom och avslutade till slut konferensen med orden:

"Vi i folkpartiet i Nacka kommer att måna om Mona. Vi kommer att vara hennes allra kärleksfullaste kritiker och allra största fans, denna sida Norra Bantorget. Tack, Mona, tack för att du också vill göra Nacka bättre."

Därefter reste pressen sig upp ur sina säten, varefter en teaterviskning hördes i bakgrunden till allmän uppmuntran och förkovran:

"If you tell kids today these things, they won't believe you"

---

This just in:

* Jasenko Selimovic, chef för Radioteatern, funderar på att kandidera för fp till rikdsdagsvalet!
* Anna Ankas kandidatur Odells nya (k)onst(d)isplay? Folkpartiet i Nacka kommenterar!

Inga kommentarer: