Under de senaste dagarna har Utbildningsminister Jan Björklund (fp) utsatts för kritik från vänstern och försvararna av flumskolan. Kritiken bygger på att han använt statistik på ett felaktigt sätt för att visa att den svenska skolan är sämre än den är. Det må vara som det vill med den saken, faktum är ändå i slutändan att den omdaning av den svenska skolpolitiken som Björklund satt igång är helt nödvändig. Och vi börjar redan se resultat.
Även om den svenska skolan inte är sämst på allt så kan ingen hävda att sossarnas skolpolitik lett åt rätt håll, eller att svenska elevers skolresultat är så bra som de borde vara. Om man använt några överdrifter för att kommunicera det viktiga budskapet att vi måste göra någonting för att förändra en utveckling som går åt helt fel håll så må det vara hänt. Det viktiga är att vi nu får en skola som fokuserar på kunskap. Utan Jan Björklunds mångåriga kamp för det så hade vi aldrig lyckats komma dit.
Nu har Skolverket fått i uppdrag att utvärdera hur det verkligen ligger till med kunskapsnivån i den svenska skolan. Något som fått vänstern att gå i taket och KU-anmäla Björklund. Vi tackar högre makter för att de inte längre har något inflytande över svensk skolpolitik!
Läs även andra bloggares åsikter om Jan Björklund, skolan, skolpoltik, kunskap, folkpartiet, vänstern _
9 kommentarer:
Så DN och SvD tillhör vänstern nu? En får tacke!!
Vill du ha kvitto på två mottagna tidningshus?
Inte bara statistiken är felanvänd. Imorgon söndag redovisar SR P1 att även Björklunds strategier för att förbättra läget saknar grund. Alla är nog överens om att skolan bör utvecklas. Men analysen behöver vara mer verklighetstrogen, strategierna underbyggda och förankringnen i skolan större. Nuvarande läroplaner lpo94 och lpf94 har lagt en grund för att bygga en ny skola. Denna grund finns nästan inte någon annan stans i världen. Låt oss börja nu, inte med gamla strategier som inte fungerar. Utan nya!
forskaren,
det är nuvarande läroplaner som vi ser resultaten av i den svenska skolan. De haft god tid på sig att visa att de inte fungerar.
Björklund har nog rätt i en hel del. Man får dock vara på sin vakt mot slagordsmässiga förenklingar. Så till exempel får man titta närmare på rön från pedagogisk och psykologisk forskning och dessas omsättning i praktiken samt fråga sig om IT-potentialen utnyttjas optimalt i skolan. Mer allmänt har väl de sjunkande studieeresultaten, som inte alls är enbart svenskt problem, sammanhang med storskaliga förändringar i samhället. Den omfattande migationen medför t ex åtskillg språksvårighet som torde dra ner resultaten sammanlagt. Därutöver bör statistiken delas upp. Jag misstänker att låt oss säga de bästa 10%-en av eleverna presterar minst lika bra som någonsin. För effektiv bot krävs rätt diagnos, det handlar inte minst om väl använda skattepengar. "Strategier för att förbättra läget", som sagt var. Hela den här debatten är verkligen alltför smalspårig.
Björklund har i huvudak rätt men den stora nedgången inträffade åren före 1990. Diskussionen nu handlar om småsaker och det som egentligen borde diskuteras kommer inte fram. Jag undrar dock, om SR har startat en medveten kampanj mot JB. Nu anlitande av ett produktionsbolag för att fingranska allt JB:sagt o skrivit i skolfrågor - har SR råd med det?
Och något tidigare hade Studio Ett ett inslag där lyssnaren måste fått intrycket att JB förordar hårdare tag OCH VÅLD som lösning på skolans probelm. Jag är inte folkpartist men jag anmälde inslaget till Granskningsnämnden, som vägrat ta upp min begäran att programledaren i Studio Ett skulle redovisa, hur hon kommit fram till att JB "talat mycket om hårdare tag." Vad göra?
Det är förbryllande att man anklagar alla kritiker av Jan Björklund för vänstern och flumivrare. Många av de forskare som kritiserar Björklund gör det inte utifrån sina politiska åsikter utan utifrån det faktum att väldigt lite forskning stödjer hans politik. Jag tycker att alliansens skolpolitik är värdelös, men det betyder ju inte att jag gillar sossarnas heller. Det finns stora problem i skolan i dag och dessa är kunskapssegregationen och bristande lärarkompetens. Dessa problem finns tydligt belagda i forskningen, men här lyser åtgärderna med sin frånvaro. Förresten: Om Jan Björklund vill dra upp mörka siffror, varför pratar han inte om att lärarlönen är lägre än den svenska enbart i fyra OECDländer. Vi tillhör alltså bottenskrapet i löneligan. Man får den kompetens man betalar för. Vill regeringen inte betala får de heller ingen kvalitet i skolan, så enkelt är det.
Ja och ytterligare en sak: När man nu pratar om läroplaner så tycker jag att det är risigt att ge sossarna skulden för en läroplan där Betrice Ask var en av de ledande drivkrafterna. Den skrevs av båda blocken, inte bara sossarna.
Det är förbryllande att man anklagar alla kritiker av Jan Björklund för vänstern och flumivrare. Många av de forskare som kritiserar Björklund gör det inte utifrån sina politiska åsikter utan utifrån det faktum att väldigt lite forskning stödjer hans politik. Jag tycker att alliansens skolpolitik är värdelös, men det betyder ju inte att jag gillar sossarnas heller. Det finns stora problem i skolan i dag och dessa är kunskapssegregationen och bristande lärarkompetens. Dessa problem finns tydligt belagda i forskningen, men här lyser åtgärderna med sin frånvaro. Förresten: Om Jan Björklund vill dra upp mörka siffror, varför pratar han inte om att lärarlönen är lägre än den svenska enbart i fyra OECDländer. Vi tillhör alltså bottenskrapet i löneligan. Man får den kompetens man betalar för. Vill regeringen inte betala får de heller ingen kvalitet i skolan, så enkelt är det.
Ja och ytterligare en sak: När man nu pratar om läroplaner så tycker jag att det är risigt att ge sossarna skulden för en läroplan där Betrice Ask var en av de ledande drivkrafterna. Den skrevs av båda blocken, inte bara sossarna.
Björklund har rätt
Så, ändamålet helgar medlen?
Inte i min bok.
"faktum är"
jaså?
Skicka en kommentar