onsdag 20 februari 2008

VM i fiaskon

Trängselskatten i Stockholm kommer att gå med underskott fram till 2011 och inte leverera en krona till kollektivtrafik och vägar. SL Access - det nya biljetsystemet - ser kanske ut att kunna bli klart i år efter åratals av förseningar och fördyringar. GVD - landstingets nya gemensamma journalsystem har inte kommit någon vart, trots att det skulle ha varit klart och miljardkostnader. Tre stora offentliga IT-projekt i Stockholm som alla kan betecknas som superfiaskon. Varför går det alltid så här? Ja, några av förklaringarna hänger samman med det sätt som vi styr organisationer i Sverige, och framför allt offentliga sådana:

  • Allt måste ske demokratiskt, alla måste få vara med om att tycka och tänka om allting. Svaga chefer lever framför allt för att ställa sig in hos medarbetarna, inte för att leverera resultat. Antagligen skulle vi behöva mer management-by-perkele i det här landet.
  • Organisationspolitik som gör att alla funktioner och krav som inblandade myndigheter, organisationer och delorganisationer ställer kommer med i kravspecen, utan att prioriteras och kollas huruvida de är förenliga med varandra. Konflikträdsla gör att ingen låtsas som problemen förrän det är för sent.
  • Ingen har ett egetintresse av att påpeka problemen, tvärtom så länge som det bara rullar på så har alla inblandade det gott och bekvämt. Det finns en oändlig kassa att tillgå, nämligen skattepengarna.
  • Naivitet inför leverantörer och oförmåga att skriva tuffa avtalsvillkor.
  • ...och kanske viktigast av allt, not-invented-here syndromet. Eftersom vi svenskar, och i synnerhet vi stockholmare, är världsbäst på allt, så går det inte att kopiera lösningar som fungerar på andra håll i världen, vilket inte heller underlättas av att kravspecarna innehåller allt som alla vill (men slipper betala för själva).

Vad ska man göra åt dettta? Ja, ett sätt, eftersom den offentliga sidan förmodligen aldrig kommer att komma ifrån ovanstående sjuka, vore att göra funktionsupphandlingar. Alltså att man köper tjänsterna istället för systemen. Och blir bättre på att väga nytta mot kostnader när man gör det.

Se DN, DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, SvD, SvD1, SvD2

Inga kommentarer: