Nu kommer ännu fler uppgifter fram om hur IBM lurade skjortan av Vägverket i samband med trängselskatteförsöket, som vi skrev om häromdan. Detta berodde inte främst på att Vägverket var inkompetent, utan att ett antal politiker, med Annika Billström i spetsen, ställde upp orealistiska tidsramar och krav, utan att matcha dessa mot verkligheten. Resultatet blev det vanliga, vi skattebetalare får stå för fiolerna.
Se DN, DN1, DN2
2 kommentarer:
Ni har ju helt rätt i att detta varken är IBMs eller Vägverkets fel. Det är ett direkt resultat av att politikerna prioriterade att det tillvarje pris skulle vara klart och fungera innan ett visst datum. Då skenar givetvis kostnaderna iväg.
Däremot är det inget argument emot bilavgifter som sådana. Det går fortfarande utmärkt att bygga ett effektivt fungerande bilavgiftssystem med 5-10 % i driftkostnader som minska trängseln. Fast först måste det sluta vara en skatt och bli en avgift - likt parkeringsavgifterna.
Jag hållerhelt med dig om att detta inte är ett argument mot trängselskatter som sådana, utan mot det sätt som stora projekt hanteras politiskt. Både trängselskatter, ett gemensamt diagnossystem och smarta kort i kollektivtrafiken är självklarheter som hanteras uselt.
Skicka en kommentar