Den statliga tillsynsutredningen gör det som statliga utredningar har för vana att göra när de uppfattar att det finns att problem här i världen, de vill att vi skapar en ny myndighet! Vårdinspektionen ska den heta och kommer att ha 400-500 anställda.
Visserligen finns det säkert ett stort behov av att förbättra kvalitetskraven på institutioner för vård enligt socialtjänstlagen, men är en ny myndighet verkligen lösningen?
Idag finns det redan en myriad olika statliga verk och myndigheter, allt från Alkohol- och läkemedelssortimentsnämnden till Överklagandenämnden för totalförsvaret, se lista. Även om vi antar att all dessa myndigheter gör någon form av nytta, så är frågan om detta verkligen är rätt sätt att organisera byråkratin. Eller är det så enkelt att man bildar nya statliga myndigheter och tror att myndigheten själv är lösningen på problemet? Skulle man inte få en organisation som var både billigare, effektivare och mer flexibel om man t.ex. slog ihop dessa så att det fanns en myndighet per departement? Och kanske la ner en och annan om man upptäcker att det görs en massa dubbelarbete?
Se DN.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar