onsdag 4 juli 2007

Moderaterna angriper Folkpartiet om tomträtterna


I en insändare i Nacka Värmdöposten angriper moderatpolitikern Ylva Sandström Folkpartiets förslag om att skapa rättvisa villkor för tomträttsinnehavarna. Ylva Sandström, som inleder artikeln med orden "Folkpartiet – de rikas parti!", vill av naturliga skäl inte skylta med sin partitillhörighet, att försöka framställa sig som förkämpe för de fattiga när man tillhör Saltsjöbadsmoderaterna är ju knappast trovärdigt, utan kallar sig "Ylva Kristoferson Sandström, Tomrättsinnehavare i Fisksätra."
Artikeln är så full av felaktigheter att man undrar om Ylva bara totalt har missupfattat Folkpartiets förslag, eller om hon medvetet försöker sprida en falsk bild.
Folkpartiets förslag för rättvisare villkor för tomträttsinnehavarna går i korthet ut på att avgiftshöjningarna ska följa inflationen, och inte, som i det förslag som moderaterna drev igenom, värdestegringen på exklusiva villor i Saltsjöbaden och Saltsjö-Duvnäs. Nu drabbas de boende av avgiftshöjningar på flera hundra procent, vilket gör att många med låga och normala inkomster kan tvingas lämna sina hem, och tvingas flytta från Nacka. Folkpartiet vill också att alla tomträttsinnehavare i Nacka; i Duvnäs-Utskog, i Fisksätra, i Älta, som vill ska kunna köpa loss sin tomträtt för ett rimligt belopp, både från den enskildes och kommunens synpunkt. Även detta är moderaterna motståndare till, att normalinkomsttagare ska kunna äga en tomt i Nacka. Är det här en del av en allmänn moderat strategi att tvinga bort människor med låga och normala inkomster från Nacka?
Det är inte en politik som vi liberaler ställer upp på. Vi vill att även de av Ylva Sandströms grannar som inte har jättehöga inkomster ska kunna bo kvar. Vi, liksom alliansregeringen och de "nya" moderaterna vill minska klassmotsättningarna och skapa ett mer integrerat samhälle. Det är synd att "gamla" högermoderater, som Ylva Sandström, fortfarande har ett så starkt fäste i Nacka.

1 kommentar:

Ylva Sandström sa...

Svar till Lennart Nilssons insändare i NVP 10/7 -07:

Lennart!
Det var roligt att fp vill försvara sig angående förslaget om tomträttsförsäljning och omreglering av tomträtter, som diskuterats i fullmäktige under våren. Du skriver att jag missförstått hela fp:s förslag – men skriver inte på vilka punkter jag har fel. Stämmer det inte, att fp tidigare tigit still när tomträttsavgälder höjts med närmare 100% i Fisksätra och Älta? Stämmer inte uppgiften att Duvnäs Utskogs omreglering sker enligt samma principer som tidigare omregleringar, men att fp med sitt förslag vill ”särbehandla” en grupp kommunmedborgare jämfört med en annan? Detta strider fö mot lagen, som du vet. Stämmer det inte att fp förslagit samma prislapp för alla tomträtter, oberoende av läge och storlek? Är det inte sant att ni förslagit 300.000 kr som friköps pris för 135kvm tomt i Fisksätra med taxeringsvärde 390.000 (motsvarar 80% av taxeringvärdet) samtidigt som motsvarande t omtstorlek i Duvnäs Utskog ska få friköpas enligt ert förslag för 40% av taxeringvärdet? I moderaternas och kristdemokraternas förslag, och det förslag som turligt nog vunnit kommunfullmäktiges gillande, får alla köpa sina tomter för 50% av taxeringvärdet. Detta gör att kostnaden för radhusägarna blir i princip oförändrade jämfört med dagens avgäld – istället för med fp:s förslag, som skulle innebära en kostnadsökning för hus i Fisksätra och Älta, om de skulle välja att friköpa. Detta är fakta, Lennart! Eller anser du att jag missuppfattat även detta?
Jag tycker det är trevligt med debatt, men den ska hållas saklig. Tala om vad du anser jag har ”missuppfattat”, istället för att insinuera att jag spelar med falska kort och egentligen tillhör ”Satlsjöbadsmoderaterna” och uppger falsk identitet när jag kallat mig tomträttsinnehavare i Fisksätra. Käre Lennart – alla i Fisksätra har postadress Saltsjöbaden, men det gör oss inte till multimiljonärer eller sämre människor i allmänhet. Du kallar mig också "högermoderat" - termen är oklar för mig, men jag förstår att det är något fult och dåligt. En ursäkt vore på sin plats! Din ton är osmaklig, din argumentation osaklig och jag blev faktiskt rejält förbannad när jag läste ditt inlägg. Du försvara r inte mina grannar med låga inkomster med ditt förslag – du stjä lper dem! Du låter inte alla tomträttsinnehavare i Nacka friköpa sina tomträtter till ett ”rimligt belopp” – vissa får stor rabatt, andra inte. Du bryr dig inte ens om huruvida dina förslag är lagliga eller inte. Det är inte en politik som vi moderater ställer upp på!

Ylva Sandström