torsdag 5 juli 2007

Bättre hälsa även i England?

Sedan i söndags (1 juli) har även England infört rökförbud på bland annat pubarna. Igår kväll besökte jag en av pubarna i London och pratade med några andra besökare om vad de ansåg om förbudet. Några av besökarna var rökare och tyckte att det var positivt eftersom de funderar på att sluta röka. Men det satt nog långt inne eftersom diskussionerna avbröts ganska ofta eftersom de skulle ta en rökpaus på innergården. Att ersätta cigaretterna med snus var de inte intresserade av. (Snus är inte bättre men ändå). Däremot var det några av rökande besökarna som ansåg sig förföljda och att förbud inte ska styra vad man har rätt till. Några har åsikten om att rökare bär sina egna kostnader (vilket jag har svårt att tro på).
Argumenten är ungefär de som var i Sverige för ett par år sedan men det verkar som om reaktionerna är starkare i England än i Sverige.
Jag kommer fortfarande ihåg över hur det var tidigare i år när jag besökte samma pub i London. Då var jag tvungen att efteråt hänga ut ytterkläderna. Men nu kan man till och med njuta av den goda pubmaten.

Inga kommentarer: