torsdag 19 maj 2016

Förskollärarbrist och friskolebesök

Hej.
Jag passar på att presentera mig eftersom jag inte skrivit här tidigare. Jag heter Lena Linnerborg, är liberal med dragning åt det sociala hållet och har varit aktiv i Nackaliberalerna i ca åtta år. För närvarande sitter jag som vice ordförande i Utbildningsnämnden, ett uppdrag som är otroligt roligt. Jag har också precis blivit vald till vice ordförande i styrelsen för vår kommunförening. Ett hedersuppdrag.

Vi hade möte i Utbildningsnämnden igår och behandlade bl.a. frågan om varför vi har så låg andel förskollärare i våra förskolor. Trots att vi satsar relativt mycket pengar på förskolan har vi  få sökande på utannonserade tjänster. I andra delar av landet kan det tvärt om vara svårt för förskollärare att få fasta tjänster, även i kommuner som inte alls är lika framgångsrika skolkommuner som Nacka.

Sannolikt hänger rekryteringssvårigheterna ihop med boendekostnader och arbetspendlingsavstånd. Och att förskolläraryrket har en extremt skev könsfördelning. Förhållanden som är svåra att påverka på lokal nivå men som vi ändå måste kunna förhålla oss till om vi vill kunna erbjuda en utbildning av hög kvalitet för våra barn. Nämnden har lagt ett uppdrag till tjänstemännen att tänka utanför boxen. Det ska bli spännande att se vilka förslag som läggs fram. Finns det synpunkter och erfarenheter bland er som är Liberaler så tar jag gärna emot dem. Skriv till mig på lena.linnerborg@nacka.se.

I eftermiddag ska jag besöka Johannes Petri-skolan i Tollare, Boo. Johannes Petri är en friskola som har ett relativt sett stort mottagande av nyanlända elever i sin skola. Antalet barn och ungdomar som kan betraktas som nyanlända elever uppgår nu till 272 i grundskolan och 172 som läser språkintroduktionsprogrammet på gymnasienivå. Det är fortfarande inte så många sett till att Nacka har ca 15 000 elever i sina verksamheter totalt sett. Men det är viktigt att följa hur det går för dem för att kunna lära av ev. misstag och göra mottagningssystemet så bra som möjligt. Det ska bli mycket intressant att höra hur rektorn på Johannes Petri resonerar.

Jag vet att många Liberaler är intresserade av och engagerade i utbildningsfrågor. Tveka inte att höra av er till mig med era tankar och funderingar. Liberalerna behövs i Nackas skolpolitik!

Hälsningar
Lena Linnerborg

Inga kommentarer: