tisdag 9 september 2014

Bort med varje tendens till diktatursträvande!


Jag vill berätta att det finns motkrafter mot den främlingsfientlighet, rasism och brist på respekt för demokratin som nu växer i samhället, och tyvärr även här i Nacka. Som en kontrast mot Sverigedemokraten på listan till kommunfullmäktige i Nacka som  uttryckte en oro för "hotet mot härskarfolket iEuropa" i NVP kan man idag läsa vad jag och två andra toppkandidater för Folkpartiet skriver: vi välkomnar ett ökat flyktingmottagande i Nacka.

I natt var jag ute i regnet för att sätta upp ett stort antal affischer som Nackaborna möttes av i morse, bl.a. norr och väster om Nacka Forum samt längs värmdövägen vid Lillängen och Järla. Affischen är ett nytryck av Folkpartiets valaffisch 1936 med budskapet "Bort med varje tendens till diktatursträvande". Den var mycket aktuell då men den är tyvärr lika aktuell idag, inte minst med tanke på den undersökning som gjordes för ett par år sedan som visade att mer än var fjärde ung svensk tycker att det vore ganska bra eller mycket bra om Sverige styrdes av en stark ledare som en diktatur.


Jag brinner verkligen för frågor om öppenhet, mänskliga rättigheter, global solidaritet och att värna vår demokrati, och det är centrala frågor för Folkpartiet. Jag vill att denna utgångspunkt ska vara central i Nacka.

Monica Brohede Tellström
Gruppledare Folkpartiet Nacka


Inga kommentarer: