tisdag 7 januari 2014

Läx-Rut


Rut hade ju namnsdag häromdagen och jag tänker då inte bara på min farmor som hette Rut utan även på Rut-avdraget. Ni kanske kommer ihåg diskussionerna om läx-rut?

Jag är själv lite kluven till det. De som alltid har haft ekonomiska resurser har ju ändå alltid kunnat betala för tjänsten och med läx-rut får de dessutom tjänsten subventionerad. Å andra sidan borde det nu bli fler som kan utnyttja tjänsten och det är ju inte helt fel.  

Röda korset i Nacka har en bred verksamhet och nästan allt sker ideellt. Jag vet att Röda korset erbjuder bla läx-hjälp på de bibliotek som finns i Nacka och läx-hjälpen är gratis. Den är väldigt populär och det kommer barn och ungdomar från hela länet för att få ta del av läx-hjälpen. Kul!

I december 2012 ansökte Röda korset om verksamhetsbidrag av Nacka kommun för år 2013. Min förvåning var då att S och V motsatte sig detta bidrag då de ansåg att detta var Nacka-skolornas ansvar. Lite märkligt att avslå ett bidrag som verkligen kan stötta de som inte har råd med läx-rut. Nu fick ju Röda korset verksamhetsbidraget ändå eftersom S och V är i minoritet i nämnden.

Röda korset har sökt bidrag igen för år 2014 och jag ser i senaste protokollet att alla partier var överens till att Röda korset skulle få verksamhetsbidraget. Skönt. Nu verkar alla överens om att det ska finnas gratis läx-hjälp kommunen.

Inga kommentarer: