(Insändare, publicerad i Mitt i Nacka 22 oktober)
I takt med att Nacka får fler invånare och
arbetsplatser, nya bostadsområden och större köpcentra krävs allt bättre
trafiklösningar. Men Nacka – liksom Värmdö – påverkas även av hur trafiken i grannkommunen
Stockholm fungerar. Det är en fråga som blir akut när Slussen byggs om med
början 2014. Hur kommer de som arbetspendlar då att påverkas?
Sensommarens erfarenheter när Saltsjöbanan
tillfälligt ersattes med SL-bussar är minst sagt avskräckande. Då drabbades
morgontrafiken in till Stockholm av total trafikinfarkt. Tusentals
morgonpendlare i både bussar och bilar blev sittande i trafikköerna på
Stadsgården i upp till en halvtimme!
Matarbussar via Stadsgården inte alltså är något
fungerande alternativ till Saltsjöbanan när tågen under Slussens ombyggnad får
sin tillfälliga ändstation vid Henriksdal. Folkpartiet i Nacka föreslår
istället ett helt nytt grepp för att lösa problemet: Ersätt trafiken på
Saltsjöbanan mellan Henriksdal och Slussen med en snabbusslinje mellan
Henriksdal och Medborgarplatsen i bägge riktningarna via Folkungagatan, som får
en kollektivfil för bussar under den tid som Slussen byggs om.
Vid Henriksdal ska tågresenärer
givetvis som idag kunna byta till de ordinarie SL-bussarna mot Slussen. Bussresenärer
från Värmdö och Nacka ska enkelt kunna byta till bussarna mot Medborgarplatsen.
Stefan Saläng (fp), kommunalråd Nacka
Gunilla Grudevall-Steen (fp), ordf Tekniska nämndenBo Hjertstrand (fp), Tekniska nämndenBjarne Hanson (fp), Miljö- och stadsbyggnadsnämndenKjell Åkerlund (fp)
Gunilla Grudevall-Steen (fp), ordf Tekniska nämndenBo Hjertstrand (fp), Tekniska nämndenBjarne Hanson (fp), Miljö- och stadsbyggnadsnämndenKjell Åkerlund (fp)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar