lördag 5 oktober 2013

Anhörigveckan

Den här veckan är det anhörigveckan och jag vet att i Nacka uppmärksammades det i onsdags. Jag kunde tyvärr inte vara där då men idag kunde jag gå till Stockholms stadshus där man hade seminarier och utställningar för just anhöriga och andra nyfikna. Jag tex.

Anhöriga som vårdar sina nära och kära gör ett fantastiskt arbete idag. I Nacka vill vi att man ska kunna bo kvar hemma så länge som möjligt om man så vill. Det kan låta bra och är det också i många fall. Min känsla är att fler män vårdas hemma av sina hustrur än tvärtom. Känns inte alls bra att det är så. Jag tror att det beror på att många av de som är äldre idag är vana vid att män har markservice hemma och vill fortsätta med det. Förmodligen blir det mer jämställt om ca en generation.
Det finns så otroligt mycket stöd och tips man kan få som anhörigvårdare. Man får inte dra sig för att ta för sig av det smörgåsbord som finns av aktiviteter, mötesplatser, kurser mm. Nya tekniska hjälpmedel finns som underlättar det dagliga livet med medicinering, mattider, kom-ihåg-lappar mm. Jag pratade med en arbetsterapeut som visade upp en fjärrkontroll. Med den fjärrkontrollen blir det mycket enklare att byta tv-kanal. (Inser nu förresten att min tekniska kunskap är begränsad i och med att jag inte lyckas få in bilden jag har på fjärrkontrollen i detta inlägg.)
Nacka anhörigförening har idag ingen webbsida men all information om föreningen och aktiviteter beskrivs på www.nacka.se  under fliken Omsorg och Stöd.
På ett av utställningsborden såldes boken "I huvudet på en normalstörd" av Pär Johansson som är grundaren av Glada Hudik-teatern. Den boken ska jag roa mig med nu och jag återkommer förmodligen med någon form av recension senare.

Inga kommentarer: