torsdag 22 augusti 2013

Trafiken och skolstarten


Igår morse när jag tog en joggingtur runt Långsjön upptäckte jag att det var mycket biltrafik till och från förskolan vid Långsjön. Det verkar som om de flesta kör barnen i bil till förskolan. Lite fundersam blir man ju eftersom jag tror att många av barnen bor i närheten. Är det då nödvändigt att ta bilen dit? Hägervägen är inte bred och det är många gående i området. Risken för olyckor finns.
I en bil var dessutom inte pojken fastspänd eftersom jag såg att han inte satt stilla i framsätet.

Försäkringsbolaget IF har gjort en undersökning som jag läste om i gårdagens DN. Föräldrar klagar på säkerheten men är också de som är inblandade i olyckor. Trist.

1 kommentar:

Gunilla Grudevall-Steen sa...

Vi i Tekniska nämnden har just tagit initiativ till att starta ett samarbete, trafik, skola och Fastighetskontoret, för att gemensamt hitta lösningar på trafikproblemen vid våra skolor.
Tex, säkrare cykelvägar, avlämningsplatser, ändrat beteende hos föräldrar, flexibel skolstart på morgonen, mm.
Alla barn ska ha en trygg skolväg!