tisdag 17 april 2012

Kungshamn


Jag fick förmånen att följa med folkpartiets riksdagsledamot Maria Lundqvist Brömster på studiebesök på ett vård- och omsorgsboende i Nacka. Förutom jag och Maria så var även Sofia Könberg och Karin Liljeblad från riksdagskansliet med på detta besök.
Besöket var på det nyöppnade boendet i Kungshamn som ligger långt ut på Sicklaön mot Skurusundet. För några veckor sedan hade jag sett huset från vattnet, nu var det dags att se det inifrån. Fast jag var mer fascinerad av utemiljön. Här kan man verkligen njuta av årstiderna, båtarna och lugnet. Attendo som driver olika boenden har olika koncept och just här är det väldigt passande med uteaktiviteter och utevistelser. Trädgården var ingen trädgård idag men det är något som de boende ska få vara med och skapa. Miljön inomhus är det absolut inget fel på men att man riktar in sig på utemiljön fanns det ingen tvekan om. Kan man inte ta några längre promenader så kan det vara minst lika skönt att sitta på någon av de balkonger som finns.

Idag hade 3 avdelningar öppnat varav en avdelning för yngre personer med demens. Snart är alla 9 avdelningarna öppna och det är bara de som har en demenssjukdom som får bo där. Inte heller bara Nacka-bor förstås utan även andra som har behov av ett sådant boende.

Jag rekommenderar att man tar sig en tur dit någon vacker och solig dag och går omkring i Kungshamn. Bra skor rekommenderas. Picknickkorg likaså. Badmöjlighet finns förstås också. Hög njutningsfaktor alltså.

Inga kommentarer: