tisdag 10 januari 2012

Jämställt samhälle?

Jag har nyss läst boken ”Hur vi lyckades överleva kommunismen med ett leende på läpparna” av Slavenka Drakulic som handlar om livet i öststaterna under den kommunistiska tiden utifrån ett kvinnoperspektiv. Fascinerade läsning. Lite ledsen blir man över hur illa det var. Samtidigt blir jag också upprörd över hur man behandlade folk.


Kvinnor och män skulle ha lika förutsättningar. Kvinnorna fick då precis som männen gå ut och arbeta. Bra! Men man glömde bort att fördela det oavlönade ofrivilliga hemarbetet. Där var det fortfarande så att kvinnorna hade huvudansvaret. Att sköta ett hem med tvätt, disk och städning i många fall utan maskiner och i trånga lägenheter kan inte vara lätt. Att köpa sig dessa tjänster var omöjligt. Hygienartiklar var svåra att få tag på. Den politiska makten var fortfarande mansdominerad. Tanken var ju att alla skulle ha det likadant. Men det blev ju så att alla fick det lika dåligt. Det blev bara sämre allt eftersom tiden tick och till slut gick det ju inte längre.

Nu i dagarna har vänsterpartiet haft kongress och jag har lyssnat på några av debatterna. Inte helt oväntat gillar vänsterpartiet 6-timmars arbetsdag, mer offentligt styrd verksamhet. Att man inte heller gillar hushållsnära tjänster är inte heller någon överraskning. Att några av debattörerna har sympatier för vissa kommunistiska idéer hann jag också uppfatta.

Med den politiska historia vänstern har och de frågor de nu driver förstår jag inte hur det kan bli ett mer jämställt samhälle.

Blir det mer jämställt om fler arbetar mindre? Sverige behöver ju fler som arbetar om vi ska ha råd med omsorg och stöd till de som av någon anledning inte kan arbeta. Mer offentligt styrd verksamhet leder ju till att inte fler kan starta eget. Många kvinnor arbetar här och varför inte ge de chansen att starta eget? Fler företag här leder förmodligen också till att löner och status höjs och det är om något positivt! Kan man sedan underlätta med hushållsnära tjänster så undviker man även det ofrivilliga oavlönade arbetet. Politisk och ekonomisk makt är viktigt för alla.

Med ett liberalt Sverige är jag övertygad om att alla har lika möjligheter till politisk och ekonomisk makt. Men nöjd bli jag ju inte förrän en kvinnlig tönt kommer lika långt som en manlig tönt.

Är du nyfiken på boken så kommer jag idag att lämna tillbaka den på biblioteket på Nacka Forum.





Inga kommentarer: