fredag 14 oktober 2011

Krönika om hösten

Äntligen är det höst igen! Visst är det härligt med sommar, men det är skönt när hösten kommer med sin svala, klara luft och alla vackra färger i naturen. Jag heter Gunilla Grudevall-Steen och är Boo-bo sedan 1971 – nästan hela mitt liv. Jag har länge varit engagerad i politiken och i Folkpartiet Liberalerna. Den här mandatperioden sitter jag i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen och är också ordförande för Tekniska nämnden, som bland annat ansvarar gator och trafik, vatten, sophämtning och mycket annat.

Just naturen är en av de saker som gör Boo så fantastiskt. Det finns massor av strövområden, där jag ofta är ute och går med min hund. Några av favoritställena är sjöarna vid Krokhöjden och den fina Ormingeparken. Ett ganska undanskymt smultronställe är Abborrträsk med sina dramatiska branta klippor men också lättåtkomliga stigar. Abborrträsk bjuder på bad och bärplockning, när det är rätt årstid. Vidsträckt utsikt njuter jag av bl.a. från platsen för gamla telegrafen på Telegrafberget. Det är roligt att många boende och föreningar sköter om planteringar och grönområden; ett ovärderligt arbete, som bidrar till allas trivsel. Och vi kan också alla hjälpa till att sköta om Boo genom att hålla rent och snyggt och inte slänga skräp på marken.

Vi i Folkpartiet vet att vi behöver ge fler möjlighet att bo i Nacka, och därför bygger vi nya bostäder. Men det är viktigt för oss att i första hand bygga på mark som redan är bebyggd, så vi inte behöver röra naturmark. Till exempel vill vi ha fler bostäder i Orminge Centrum – gärna ett höghus. Många tycker att höghus absolut inte hör hemma i Orminge, men just där finns redan många hus och bygger vi högt på ett ställe sparas vår grönska på andra ställen. Den förorenade marken i Tollare industriområde åtgärdas också nu, så att området kan bli en ny stadsdel med 800 bostäder. För att garantera att naturvärden behålls inrättar vi fler naturreservat – bland annat i Skarpnäs och Tollare, och vi vill även skydda Rensättra, Ramsmora och Trollsjön.

Ett sista medskick nu när vi går mot en mörkare årstid: Låt oss alla hjälpas åt med att synas i mörkret. Investera i den billigaste livförsäkring du kan ha, REFLEXER, eller REFLEXVÄST!

En refle(x)kterande Gunilla Grudevall-Steen

Inga kommentarer: