fredag 29 juli 2011

Ungdomar och sommarläger

När jag tänker på AUF-lägret och det som har hänt där så tänker jag på hur det var när jag var medlem i Folkpartiets ungdomsförbund, FPU. Att gå på kurser och kongresser låter lite nördigt men man lär sig mycket om politik på ett kul sätt och man får många vänner för livet.

På somrarna var jag på med Kopparbos sommarläger som ungdomsförbundet ansvarade för. Allt gjorde man tillsammans, någon lyx var det inte tal om. Att det regnade och att man sov i tält var lite jobbigt men kul hade man ändå. I flera dagar pratade man politik, badade, åt, sov för lite precis som det ska vara.

Det som nu har hänt i Norge får inte påverka intresset att åka iväg på läger. Jag hoppas att ungdomar verkligen inte drar sig för att åka iväg och att även föräldrarna förstår vilken nytta det har. Det behöver inte vara någon politisk organisation som står bakom, det kan likaväl vara idrottsrörelsen eller något annat. Den här veckan är världsscoutjamboreen igång i södra Sverige och jag tror att alla scouter från hela världen som är där nu får en upplevelserik tid.

Att engagera sig i organisationer och att försöka påverka samhället är viktigt om vi ska ha en levande demokrati. Alla kan bidra och vara med, det är jag övertygad om.

Inga kommentarer: