tisdag 21 april 2009

Det kan bara bli bättre...

Nu har jag kommit hem och sätter på teven. Jag ser debatten i teve om Kambodja och kan inte förstå hur folkmordet kunde ske. Att det också har inträffat i andra länder är obegripligt för mig. Senare i Rapport får man se ett reportage om hur de tamilska tigrarna stridit i 26 år på Sri Lanka. Lösa konflikter med strider är något som bara måste undvikas. Upprörd blev jag också häromdagen när jag fick höra talas om att man i Afghanistan tänker införa lagar som definitivt begränsar kvinnors rörelsefrihet. Ett drygt 300-tal kvinnor demonstrerade mot detta lagförslag. Otroligt modigt av dessa kvinnor som redan är oerhört förtryckta!

För mig som liberal accepterar inte jag över hur människor tvingas leva i ofrihet. Jag är övertygad om att färre kommer att leva i fattigdom om fler får leva i demokratier. Visst har vi problem på hemmaplan men vi i Sverige måste bry oss om vad som händer utanför Sveriges gränser. EU är en garant för fred och demokrati i Europa och kan också vara påtryckare för fred utanför Europa. Att rösta är en rättighet vi har i EU och den tänker åtminstone jag utnyttja i EU-valet den 7 juni.

Inga kommentarer: