Det finns bara ett sätt att bygga bort bilköer, det är att förbättra kollektivtrafiken.
Den viktigaste faktorn som gör om människor väljer bilen eller något annat färdsätt är tidsvinsten. Det innebär att om man förbättrar vägnätet där det finns kapacitetsbrist så går det snabbare att ta bilen, vilket gör att fler väljer bil ända tills man nått en ny jämviksnivå. dvs. där köerna är lika långa igen och det tar lika mycket tid. Förutom detta så innebär det att underlaget för kollektivtrafiken minskar eftersom färre använder den, vilket riskerar att leda till minskad turtäthet, vilket i sin tur gör att fler väljer bilen, vilket gör att köerna bara ökar...
Vill man att det ska bli lättare att att ta sig fram för bilister ska man istället satsa på att bygga ut kollektivtrafiken. Om det blir snabbare och smidigare att åka kollektivt så väljer fler att göra det, vilket innebär att färre tar bilen, vilket leder till köerna blir färre.
Det är inte bara det sunda förnuftet som säger detta, all empiri från hela världen visar också att det är så det funkar. Sen att vi i Sverige har en superstark billobby med jättestora resurser, bestående av biltillverkare, vägverket, byggentreprenörer, oljebolag osv., är en annan sak. Jag hoppas att kloka människor inte går på deras infantila propaganda på samma sätt som SvD:s Claes Arvidsson har uppenbarligen har gjort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar