onsdag 22 oktober 2008

Dags att skrota Förbifarten!

Uppdrag Granskning visade i kväll hur Vägverket systematiskt manipulerat kalkylkerna för att få jätteprojektet Förbifart Stockholm att framstå som samhällsekonomiskt lönsamt och miljömässigt OK. Det är egentligen knappast någon nyhet. Alla oberoende granskare av projektet har visat att inte direkt är det vettigaste sättet att lösa regionens trafikproblem, tvärtom kommer det sannolikt snarast att förvärra dem. Det är en läxa som inte minst vi i Nacka fått lära oss. När man byggde Södra Länken så utlovade Vägverket att det skulle lösa alla våra trafikproblem (alltså samma sak som man nu säger om Förbifarten), i verkligheten ledde det till problemen förvärrades drastiskt. Det sunda förnuftet, liksom all forskning och alla erfarenheter visar att resultatet alltid blir detsamma; nya vägar leder till att fler väljer bilen ända tills köerna har blivit lika långa som innan, men eftersom fler väljer bilen så försämras också underlaget för kollektivtrafiken vilket leder till att ännu fler väljer bilen och vips så har köerna blivit värre än innan.
Varför agerar då Vägverket som de gör när de rimligen måste veta vad resultatet kommer att bli? Och varför agerar vissa politiker som de gör, när de vet att slutresultatet kommer att bli att medborgarna får det sämre? I det senare fallet handlar det nog om ren och skär cynism, man räknar med att medborgarna inte förstår sambanden och man får det att se ut som man agerar mot det som många människor uppfattar som ett stort problem.
Som all statesvetenskaplig forskning visar så tenderar offentliga myndigheter att agera som särintressen. Vägverket har vårt uppdrag, och en fruktansvärd massa av våra pengar, för att ha vårt bästa för ögonen. I verkligheten ingår man i ett nätverk, en symbios, med andra aktörer som bygger ett gemensamt intresse kring att se till att det byggs fler motorvägar. Det handlar om bygg- och anläggningsentreprenörer, exploateringsintressen, konsulter, bil- och oljeinsdustrin osv. Att det ser ut på det sättet måste rimligen vara det enda skälet att ett så tveksamt projekt som Förbifart Stockholm överhuvudtaget drivits fram.
Att sen se hur Vägverkets generaldirektör sitter i TV och blåljuger är en bra illustration över hur beslutsprocessen kring nya vägprojekt i Sverige på pricken fungerar som när man köper stridsflygplan i Latinamerika eller Östeuropa.

Se SvT, SvD

8 kommentarer:

Fredrik Antonsson sa...

Lennart,

För att Nacka skall få det bättre rent trafikmässigt krävs det att den inre ringleden fullföljs med den så kallade Östra Länken under Djurgården och Gärdet. Då kommer den nu igenkorkade Södra Länken bli en del i en helhet istället för en halvmesyr...

Lennart Nilsson sa...

Halloj, hoppas att allt är bra med dig. Det Nacka framförallt behöver är spårtrafik. Idag har vi 80.000 människor som reser med buss via Slussen varje dag, en plats som alltmer börjar likna Calcuttas centralstation. Innan Södra länken öppnade så hade Nacka bland de högsta kollektivtrafikandelarna i länet, men nu har den sjunkit drastiskt. Det beror på att man här har satsat 8 miljarder på en ny väg men inte en kopek på ny spårtrafik.
Jag använder visserligen själv ofta bilen, men har insett att det bästa sättet för att jag ska komma fram lättare med bilen är att fler åker kollektivt så de slipper trängas med mig.

Charlotte sa...

Det är klart att det ska vara en bra kollektivtrafik. Det säger ju alla. Varför går det då inte en enda buss från Nacka genom södra länken till exempelvis Årstaberg? Varför är det överhuvudtaget knappt några tvärförbindelser. När jag läser RUFS är det som ett skämt hur väl det pratas om kollektivtrafiken och hur viktig den är för kvinnor och ändå är det knappt några förslag och förbättringar på gång. Kvinnor ska tydligen åka i vagnar från femtiotalet, stå packade som sillar och ta långa omvägar för att komma lämna på dagis och sedan ta sig till jobbet. Är det så?

Lennart Nilsson sa...

Charlotte,
håller helt med dig. Alla snackar om hur viktigt det är med kollektivtrafik, sen bygger man fler motorvägar. Det skulle vara superbra om vi kunde få en direktbuss som gick till Gullmarsplan och Årstaberg, helst både från Forum och Orminge. Innan Södra länken fanns ju buss 150 till Gullmarsplan, men den las ner när man öppnade södra länken...

Fredrik Antonsson sa...

Och där håller jag också med, T-bana via Djurgården till Nacka skulle vara bra. Precis som att förlänga tvärbanan till Sickla Köpcenter och kanske längre. Blir så förtvivlad varje gång jag måste ta en promenad från Sjöstaden till Texas Burger...

Lennart Nilsson sa...

:-) Det skulle onekligen behövas en station på Tvärbanan invid Texas Burger.

Fredrik Antonsson sa...

Vi kanske ta en lunch där någon nästa vecka, Lennart? Burgare är så mycket godare än bullar...

Lennart Nilsson sa...

Utmärkt idé!