onsdag 23 juli 2008

Kan de inte bättre?

Hade inte tänkt skriva mer om FRA på ett tag, det finns ju trots allt också annat här i livet, men...
Idag kom det som jag och många andra väntat på. FRA går ut och berättar vilka fantastiska resultat man uppnått genom sin spaning. Allt är visserligen jättehemligt, men om ni lovar att inte berätta något så... Jag måste säga att jag är besviken, jag hade förväntat mig att de åtminstone hade avvärjt några terroristattentat och flygkapningar...
Man påstår sig ha förhindrat ett mord.
"En person som flytt till Sverige hotades något år in på 2000-talet av en mordpatrull från sitt gamla hemland. Enligt SvD:s uppgifter kunde FRA genom sin spaning följa patrullens väg mot Sverige. Tack vare det kom det tilltänkta offret aldrig i vägen för mordpatrullen."
OK, varför arresterade man inte "mordpatrullen" och ställde de inför rätta? Istället för att hålla på att flytta runt det tilltänkta mordoffret?

Resten av exempel är rent fåniga; man har genom att lyssna på rysk radiotrafik kunnat konstatera att det pågick övergrepp i Tjetjenien och därigenom bli mer liberala gentemot flyktingar därifrån (men hallå... kolla på TV, läs tidningar och böcker, och framför allt lyssna på flyktingarnas berättelser). Att FRA lyssnade på ryska stridsflygplans radiotrafik på 80-talet (och förhoppningsvis fortfarande gör det) och att man bedriver teknisk signalspaning mot ryska vapensystem är definitivt ingen nyhet för någon, och har absolut ingenting med den pågående debatten att göra. Se SvD, DN, AB

Birgitta Ohlsson pulveriserar FRA-chefens argument igen, för vilken gång i ordningen..?

Inga kommentarer: