Det var den skola som sossarna drev igenom, genom att ingen skulle lära sig något, skulle alla bli lika dåliga. Nu när äntligen Janne Björklund börjat göra något åt saken, så visar det sig att en del aldrig kommer att lära sig någonting. Per Gudmundson på SvD:s ledarsida kommenterar allas vår Maragareta Winberg, som i en artikel i senaste numret av socialdemokratiska idétidskriften Tvärdrag (4–5/2007) förespråkar en socialdemokratisk offensiv mot ”den björklundska diciplin- skolan.” För att citera Maggan:
”Vid ett besök jag gjorde i Rinkeby berättade en lärare om en elev från Somalia som frågat:
–Fröken, vad kan svenska barn egentligen?
–Hur menar du? svarade fröken.
–Jo i Somalia kunde jag vakta 90 kameler och ingen rymde, vad kan de svenska barnen?
Vilken internationellt jämförande undersökning tillmäter detta ansvarstagande, denna kunskap något värde? Ingen såvitt jag vet. Kunskap är således ett relativt begrepp och det somaliska barnets kunskap drar ner resultatet i traditionella undersökningar.”
Detta är inget påhitt från illvilliga folkpartister, hon skriver faktiskt så. Och förmodligen tänker hon så också. Och inte bara hon, utan även en hel massa andra sossar. För att nu inte tala om samarbetspartierna. Svenska elever behöver lära sig läsa, skriva, räkna och en hel massa andra saker, men inte att vakta kameler. Och svenska barn behöver få veta hur det går med inlärningen genom prov och betyg. Sverige behöver en folkpartistisk skolpolitik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar