söndag 2 december 2007

Hur mycket släpper du ut?

I Dagens Nyheters utsläppskalkylator kan man testa hur mycket koldioxid man släpper ut. Själv hamnade jag på 4,3 ton/år, dvs. något under genomsnittssvensken (6 ton), på ungefär samma nivå som genomsnittsmedborgaren i hela världen (4 ton). MEN, skyhögt över en hållbar nivå (1,8 ton). Det roliga är att jag för ett åar sedan gjorde ett likadant test på Naturskyddsföreningens hemsida, då hamnade jag på dubbla nivån mot nu. Det fick mig att tänka efter. Det går att minska sina utsläpp rätt så väsentligt för oss alla, om vi bara blir medvetna. Här är några tips jag fick från DN hur jag kan minska ännu mer:
  • Minska elförbrukningen. Den kan vi gemensamt minska vårt beroende av.
  • Se till att inte öka konsumtionen i takt med minskad energiförbrukning. En bränslesnålare bil som rullar fler mil ger lika stor växthuseffekt.
  • Vrid ner inomhustemperaturen, särskilt om du har utrymmen som används sparsamt. Energiförbrukningen minskar med 5 % för varje grad.
  • Stäng av standby-läget. Fråga i butiken när du köper nya varor om standbyläget. 6 % av hushållselen antas vara standby-förluster.
  • Låt tvätten lufttorka istället för att använda torktumlare. Tvätta färre maskiner och tvätta i lägre temperatur.
  • Resorna står för en stor del av de utsläpp av växthusgaser som du kan påverka. Välj tåg istället för flyg så långt det går.
  • Låt bilen stå. Åk tåg och buss. Cykla eller gå; det är också bra för hälsan. Går du i bilbytartankar ska du fråga dig om det inte räcker med en bränslesnålare bil.
  • Välj bilpool som ett alternativ om möjligt, eller samåk till och från jobbet.
  • Det är bättre att äta färskt än fryst. Infrysning, frakt och förvaring i kylutrymmen är energikrävande.
  • Ät gärna vegetariskt några mål per vecka. Välj klimatsnålare kött och fisksorter, till exempel rådjur och lamm respektive sill, makrill och insjöfisk.
  • Välj säsongens frukt och grönt. Att driva fram grödor i växthus kräver energi; som grundregel hellre transport av maten än växthusodling.

Det verkar ju inte vara några jobbiga grejor direkt. Så, med lite ansträngning ska jag nog komma ner till de där 1,8 tonen, långt före 2050.

Inga kommentarer: