tisdag 6 november 2007

Erik is the dreng

I Danmark är just nu valrörelsen inne i sitt slutskede, om en vecka stemmer man. Jag gjorde därför ett lite väljartest för att se hur jag ska rösta om jag vaknar upp i morgon förvandlad till dansk. Ganska uppenbart skulle det skapa problem för mig, eftersom min taskiga danska gjorde det svårt för mig att förstå en del av frågorna. Men jag kunde ändå konstatera att av mina 20 favoritkandidater så kom 11 från Radikale Venstre (det ena av Folkpartiets två systerpartier), 8 från Ny Alliance (inte riktigt kläm på vad de sysslar med, men Allians låter bra) och 1 från Venstre (det andra av Folkpartiets systerpartier). Vinnare blev Erik Lind Olsen från Ny Alliance.

Av de 20 som jag hade minst gemensamt med kom 10 från Dansk Folkeparti, 7 från Enhedslisten - De Rød-Grønne, 2 från Kristendemokraterne och 1 från Socialdemokratiet. Värst, enligt mig, är Bjarne Juel Møller från Dansk Folkeparti.

2 kommentarer:

fatima sa...

Min vinnare blev Pia Osbæck (Ny Alliance)! Kul att göra ett test på danska! Fast någon fråga blev för svår, det är lite lurigt, även om man är hallänning :-)

Lennart Nilsson sa...

Jag tyckte vissa frågor var jättesvåra på danska, men när jag läste vad kandidaterna tyckte så verkar det ha blivit rätt ändå.