tisdag 30 oktober 2007

I min egen Mannagrynskvarn i Saltsjöqvarn i Nacka...

Något av det roligaste när jag flyttade hit till Saltsjöqvarn i Nacka för drygt två år sedan var att lära mig så mycket som möjligt om platsens historia, om allt det som är borta men som satt spår på platsen. Om Danvikens hospital, om kvarnen, om Danvikshem och om Finnboda varv och alla andra industrier som låg här. Att titta på gamla kartor och se var det låg torp och krogar. Inte minst att känna historien i min egen Mannagrynskvarn.
Utbildningsminister Jan Björklund (fp) föreslår att historia ska bli ett kärnämne, obligatoriskt för alla på gymnasiet, även på de yrkesförberedande linjerna. Det är utmärkt. Det är inte bara så att den som inte kan sin historia kommer att upprepa gamla misstag. Historien är vårt kollektiva minne, ett minne som ger oss vår identitet, stolthet och plats i världen. Historien handlar inte så mycket om kungar och gamla slag som om vad mina förfäder gjorde och vad som hände på den plats jag bor. Det handlar om varför vi har blivit som vi har blivit och hur den här platsen har blivit som den har blivit. Det handlar om att människor som flyttar någonstans, vare det är från ett annat land till Sverige eller bara till en ny stad eller ett nytt område, kan bottna i den platsen. Det är det som skapar identitet och stolthet, något som jag tror att det behövs mer av i dagens Sverige. Sen är det ju också så att historia är det mest spännande och roliga som finns. Se DN och Svd.

Inga kommentarer: