Stockholms handelskammare har uppvaktat politiska partier och regering med en skrift om behovet av nya tunnelbanegrenar, och landstingssossarna Lars Dahlberg och Anna Kettner hänger på och föreslår en ringlinje på tunnelbanan, kostnad 30-40 miljarder. Skriver DN.
Jag säger, ni är helt rätt Lasse och Anna! Anledningen till att alla stora städer trafikförsörjs i huvudsak med tunnelbana är enkel, tunnelbanan transporterar mycket folk och tar ingen plats på marken, vilket är exakt det man behöver där det finns mycket folk och marken behövs till annat. 30-40 miljarder kan låta som mycket pengar, men i en stad som expanderar med 600-900.000 människor på några årtionden, så blir det bara 45-50.000 per ny invånare. Det vill säga de får betala kanske 2% mer för sin bostad, och får då, äntligen, en fungerande stad!
Och det är absolut inga pengar alls om man jämför med de minst 25 miljarder som man tänker slänga ut på Norrbotniabanan, en ny järnväg som ingen kommer att använda eftersom den går där ingen bor.
En intressant siffra i sammanhanget är att staten investerar 6 miljoner/invånare i Norrbotten i nya spår. Där det verkligen behövs spår, i Stockholm, är motsvarande siffra 6.000 kr!
Dessutom måste vi satsa på underhållet av t-banan.
Utan tuben stannar stan, utan stan stannar Sverige!
2 kommentarer:
6 miljoner per invånare i Norrbotten? Jag googlade och såg en siffra på 250.000 invånare i Norrbotten, låter rimligt.
250.000*6 miljoner=1500 miljarder.
Riktigt så generösa tror jag faktiskt inte att man är, det är nog någon nolla för mycket här :)
Umeå har 111000 invånare och Luleå har 73000. Att säga att där inte bor någon känns något missvisande (särskilt som det bor ytterligare 72000 i Skellefteå som ligger mittemellan).
Det finns inte heller någon konkurrens mellan infrastrukturprojekt som dessa. Båda kommer att generera tillväxt och utveckling i sina respektive regioner och kommer med andra ord bekosta sig själva på lite sikt. Det finns ingen anledning att inte kunna satsa pengar på båda.
Skicka en kommentar