måndag 10 september 2007

Det måste bli lättare att bygga!

Bostadsrättspriserna har fortsatt att stiga under augusti, enligt DN och SvD. I Stockholms län har de stigit med 27% de senaste 12 månaderna. Givetvis kan det här kännas roligt för oss som redan har en bostadsrätt i Stockholmsområdet. Helt plötsligt har vi blivit ännu rikare. Själv har jag blivit sådär 80.000 kr rikare varje månad som jag bott i min lägenhet. Fast det är ju inte pengar som jag kan använda, om jag inte bestämmer mig för att flytta ut på landet.
Priset på lägenheter i Stockholm börjar bli väldigt höga även i ett europeiskt perspektiv. Detta utgör kanske det allra största hotet mot tillväxten i vår region. Det är svårt för företag att rekrytera utifrån när det inte finns bostäder till rimliga priser. Givetvis leder det också till högre lönekrav och sämre konkurrenskraft.
Vad ska man göra åt det då? De viktigaste åtgärderna handlar om att se till marknaden snabbare kan reagera på förändringar i efterfrågan. Under första halvåret i år steg befolkningen i Stockholms län med 14 659 personer, nettoinflyttningen var 8 713 personer. För några år sedan, under IT-krisen, var befolkningsutvecklingen mycket svagare och vi hade en nettoutflyttning mot resten av landet. Samtidigt är ledtiderna för nya projekt så långa att från projektering till inflyttning hinner man passera flera efterfrågetoppar och dalar. Vi måste se till att planeringprocessen går mycket fortare. Helst borde tiden från initiativ till byggstart kortas ner till ca. 1 år. Det kräver en avbyråkratisering och att rättsäkerheten tryggas på andra sätt än genom oändliga överklagandeprocesser. Vi måste också öka konkurrensen inom byggsektorn genom att öppna gränserna och få in fler aktörer. Vi måste också försöka bryta upp vertikalt integerade aktörer, framför allt de fyra stora, som skapar interna monopol som driver upp priserna.

Inga kommentarer: