torsdag 2 oktober 2014

Nationella anhörigveckan - föreläsning idag 2 oktober

Syftet med veckan är att uppmärksamma de anhörigas arbete. Väldigt mycket sker ideellt och i det dolda.

I Nacka stöder vi i Social- och äldrenämnden anhörigvårdarna på flera sätt. Ekonomiskt förstås men också hjälp med avlösning, hemtjänst, trygghetslarm mm. Här kan man läsa mer om det. Det finns en aktiv anhörigförening i Nacka som finns som stöd till alla anhörigvårdare. De träffas regelbundet och jag har själv deltagit på möte och fick då träffa eldsjälarna.

Jag vet att det är fler kvinnor än män som tar på sig rollen att vara anhörigvårdare. Jag är inte alls förvånad över att det är så. Förhoppningsvis är det är något som kommer att förändras med senare generationer. Att få det stöd de behöver från kommunen är nödvändigt för att orka med och Social- och äldrenämnden kommer fortsätta med stödja anhörigvårdarna.

I kväll kl 18 är det en föreläsning i Nacka stadshus som handlar om att leva med barn som har funktionshinder. Stina Gidlöf känner jag inte till men jag tror att det säkert blir en intressant föreläsning. Även för oss som inte är anhörigvårdare. Jag vet att anmälningstiden har gått ut men är det så att det finns platser över och man är intresserad tycker jag man ska fråga ändå om man kan få komma.
 

Inga kommentarer: