onsdag 14 maj 2014

SD-reklamen i tunnelbanan


Nej, jag tycker inte om den. Den är riktigt obehaglig och jag blir upprörd av att se den. Anser att den verkligen pekar ut just romerna som tigger på Stockholms gator.

Och nej, jag tycker heller inte om att romerna tvingas tigga. Men är metoden att få bort romerna genom att förbjuda tiggeriet? Ska man inte bekämpa fattigdomen istället? Här har EU en uppgift att jobba med framöver. Att stärka de mänskliga rättigheterna och bekämpa diskrimineringen är det recept jag tycker anser är bäst och det är också det som jag vet att folkpartiets EU-kandidater ska driva i EU.

Det jag inte heller förstår med SD-reklamen är att tiggeriet är organiserat och att det är ligor som styr. Min definition av ligor är att de vill tjäna mycket pengar snabbt och att de då också utnyttjar människor som då i många fall är utsatta. Men är det verkligen så att ligorna tjänar pengar på det sättet med tiggeriet? Hur mycket får en tiggare om dagen?

Inga kommentarer: