tisdag 28 januari 2014

Trygghetslarm och Uppdrag Granskning

Såg ni "Uppdrag granskning" för någon vecka sedan i SVT? Det handlade om kommunernas sätt att hantera trygghetslarm. Visst är det så att detta program är lite av sensationsjournalistik men man måste ta vissa frågor på allvar. Jag gissar inte hur det är utan jag ser till att ta reda på hur det är.

På dagens social- och äldrenämnd ställde jag frågan om hur Nacka har hanterat övergången till ett digitalt system. Jag fick då veta att alla "ute på byn" dvs vanliga medborgare i Nacka som bor hemma har fått nya digitala larm under år 2013. Övergången fungerade bra. Nacka har också sett till att bekosta antennförstärkare för de som är i radioskugga. Tester utförs ständigt. Fel uppstår men de åtgärdas.
Vad jag förstod är det 19 kommuner som har fått godkänt och Nacka lär vara en av dessa. Känns skönt.

Inga kommentarer: