lördag 17 november 2012

Skolmaten


När jag läser information om vilken skolmat som numera serveras på skolorna så tänker jag på den tid när jag gick i skolan. En rätt fanns att välja på. Vi som gick i skolan på 70-talet har säkert fortfarande minnen av pölsan, lapskojsen, ärtsoppan, mandelfisken och vad det nu var vi fick serverat.  Ville man inte ha det fick man ta en hårdbrödmacka med smör och ibland kunde det finnas filmjölk eller isbergssallad att ta till. En gång fick vi efterrätt och det var när jag gick i årskurs 2 i Lännboskolan. Den puckstången kommer jag ihåg fortfarande.  Skillnad är det verkligen idag och jag hoppas inte eleverna är lika kräsna idag som vi var när jag gick i skolan. Så här ser i alla all menyn ut för Johan Skytteskolan i Älvsjö:

MÅNDAG
Vårrullar med ris och tillbehör
Rostbiff, stekt potatis och fetaostkräm
Köttsoppa

TISDAG
Laxpudding med skirat smör och gröna ärter
Vårrullar med ris och tillbehör
Vegetarisk quornpytt
Indisk linssoppa

ONSDAG
Blodpudding eller potatisbullar, bacon och keso och råröda lingon.
Vegetarisk pasta
Hummersoppa
TORSDAG
Skånsk kalops, kokt potatis och rödbetor
Vegetariska karibienbiffar
Nudelsoppa

FREDAG
Raggarlunch (korv, bröd, potatismos och tillbehör) och chokladdryck
Vegetarisk Winjekorv
Rostad, röd paprikasoppa

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var ingen som klagade på maten när jag gick i skolan från 1966 och framåt. Jag minns skolmaten med glädje. Särskilt Stekt fisk med skarpsås och leverbiff. Helt OK. Jag vann köttbulleätartävlingen i min skola med 28 st förresten.