tisdag 22 maj 2012

Personliga ombud


Inte alla som vet vad personliga ombud är eller vad de gör. Att dessa personer gör ett betydelsefullt arbete vet jag. De har fått nya lokaler på gamla Landsvägen i Ektorp och jag passade på när de hade öppet hus att besöka ombuden.

De som har psykiska funktionshinder behöver verkligen stöd och hjälp av ombuden. De ska stötta och hjälpa till i myndighets-Sverige. Det kan handla om att få hjälp med bostad, mediciner, arbete eller annan sysselsättning och att få livet att bli så bra som det bara går.

Verksamheten fungerar väl men visst är det så att det finns förbättringar att ta hand om. Det handlar bland annat om att det inte är så lätt att få tag på bostäder. Inget som förvånar mig eftersom det är svårt för alla att få en bostad. På de träffpunkter som finns ibland annat Björknäs och i Fisksätra kan det vara svårt att komma dit som ny person. Och det kan jag också förstå att det är svårt att komma in i en grupp som känner varandra väl. Risk finns att många känner sig ensamma.

Vill du veta mer om verksamheten i Nacka kan du läsa om det här.

Jo, jag kan också tala om att jag inte bara var där för att prata med ombuden. Jordgubbstårtan de bjöd på var god.

Inga kommentarer: