måndag 14 mars 2011

Fisksätra!

I torsdags passade jag på att besöka några av de verksamheter som finns i Fisksätra. När jag kom till café 13 var det full fart i köket med att grädda pannkakor. I vardagsrummet dukades det för lunch. I den här lokalen eller snarare lägenheten träffas de som har psykiska funktionshinder och nu var det dags för pannkakslunch. Syftet med verksamheten är att man ska få en större självkänsla. Jag pratade med några av de som kommer dit regelbundet och det märktes att de njöt av att vara där. Många aktiviteter sker i lägenheten och man bestämmer gemensamt vad man ska göra. Den här verksamheten får precis som andra verksamheter en "guldkantspeng" som ska bidra till att man kan göra något utöver det vanliga. Nu senast har man använt pengen till en utflykt till Vaxholm som var lyckad.

Jag fick även besöka kvinnoföreningen Rosens lokaler. Dit kommer kvinnor för att träffas, få nya vänner, lära sig vardagliga sysslor och annat som de kan ha nytta av. Många av dessa kvinnor kommer från patriarkala miljöer och då behövs den här lokalen som en fristad.

Jag avslutade min runda genom att inviga ett vård- och omsorgsboende, Båthöjden Plaza. En rundvandring fick vi so invigde boendet och man har verkligen anpassat lägenheter och gemensamhetsutrymmen för verksamheten. Att gå runt och se konsten var ett nöje bara det. Parboende som är en aktuell fråga fanns inte men om det finns ett behov så är det inga problem att ordna det. Spa-anläggningen gillade jag, där kan man verkligen njuta av lugnet över Erstaviksskogen. Det blir en fantastisk plats för de som bor där!

Jag kan bara konstatera efter min lilla rundvandring att några av Fisksätras verksamheter verkligen gör nytta.

Inga kommentarer: