onsdag 21 april 2010

Fritidspolitiker = rik?

Nu i deklarationstider brukar åtminstone jag se lite mer översiktligt över föregående års inkomster och utgifter. Jag får ofta höra att man som politiker har högt arvode men då tror jag inte man vet och förstår hur vi fritidspolitiker har det.

Det arvode jag fick förra året var 9627 kr före skatt. Om jag inte har räknat fel så har jag varit på 25 sammanträden under året. Arvodet ska då ge ersättning för att jag deltar på möten, läst igenom handlingar, kontaktat tjänstemän, pratat med allmänheten mm. Allt detta gör man utöver det ordinarie arbetet. Dessutom ska man vara tillgänglig i princip dygnet runt.

Som tur är tycker jag det är kul med politik och att man får vara med och bestämma men det är knappast något jag blir rik på. Politik är jobbigt men kul och vi fritidspolitiker är viktiga för att demokratin ska fungera!

Och visst är det härligt med demokrati?

Inga kommentarer: