Stockholms miljöborgarråd Ulla Hamilton (m) har en historia av att reta gallfeber på folk. Åtminstone på alla som bryr sig om miljö, natur, ren luft och liknande. Men nu undrar jag verkligen hur hon tänker. Ulla Hamilton har skurit ner anslagen till cykelbanor från 120 miljoner/år till 18,5 miljoner, en nedskärning med 85%, samtidigt som hon säger sig vilja få fler att använda cykeln! Resultatet ser vi, en rad allvarliga olyckor, där cyklister skadats och dödats. Hon försvarar beslutet med "–Då måste man ta bort något annat och jag tror inte att stockholmarna tycker att det är bra att man minskar framkomligheten för privatbilisterna." Bilar är nödvändiga på många ställen, i Norrlands inland t.ex., där cykel och kollektivtrafik inte riktigt är något alternativ. Men i Stockholms innerstad? Att försöka bygga en stad på bilism är att döda staden. Varje människa med förmåga till logiskt tänkande måste ju inse att alla som väljer att cykla eller åka kollektivt, väljer att inte åka bil. Och det bästa, förmodligen det enda, sättet att öka framkomligheten även för bilarna, är att färre väljer att köra bil, framför allt i innerstan. Förutom att folk mår bättre psykiskt och fysiskt, att man förbättrar luftkvaliteten, minskar bullret och gör staden vackrare.
Det här är något som i stort sett varenda människa som sysslar med området hållit med om i bra många år. Är det inte dags för de övriga allianspartierna att säga ifrån? Att säga att Stockholm hör hemma i det här århundradet och inte i det förra.
8 kommentarer:
Ja inte är det cykelns århundrade i allafall!
Man kan ju också se det som att cykelvägnätet redan finns där i form av alla vägar som är tillåtna för cykling men att hastigheten och beteendet hos de andra fordonsslag som utnyttjar vägarna skrämmer och tränger ut cyklisterna från vägen. Därigenom uppstår behovet av separata cykelvägar.
Jag undrar också om du vet vad som kommer hända med möjligheten att ta cykel med på Saltsjöbanan när vagnarna så småningom byts ut till tvärspårvägsvagnar? På Tvärbanan är det ju förbjudet att ta med cykel så risken är väl att jag inte kan ta med cykeln på mina utflykter till Erstavik i framtiden om Tvärbanan förlängs.
Hälsningar
Erik i Hammarbyhöjden
ja, vi måste se till att det går att ta med sig cykeln på all kollektivtrafik. Om vi nu verkligen ska bygga om Saltsjöbanan till tvärbana.
Hej,
Tack för ett bra inlägg. Visst behöver Stockholm satsa mer på cykelbanor. Det har de råd med. Hur mycket satsar ni i Nacka?
Jag har inte så mycket att säga om innehållet i sig. Där håller jag med. Däremot tycker jag att det är en enastående bra bild ni har lyckats hitta. Någon måste ha stått och fotograferat över axeln på mig den där varma julimorgonen. ;-)
http://gsmurfen.wordpress.com/2009/06/19/cykelstaden-stockholm/
Magnus,
jag ska genast ange källan.
Om en av alliansens "stora satsningar" på cyklande, som omnämns i artikeln i SvD:
Cykelboxarna är på många ställen helt bortslitna, man ser varken cykelsymbol eller stopplinje längre (i princip alla boxar på Kungsholmen).
Jag mailade trafikkontoret om detta och fick till svar att pengarna för bättringsmålning av cykelboxarna är slut för i år (det var i juni). Hur kan man prioritera på det viset? Hur mycket kostar det att fylla i målade linjer? Korsningarna är farligare nu än innan cykelboxarna målades, nu står bilarna och lastbilarna ofta med framhjulen uppe på övergångsställena (även polisbilar).
En annan obegriplig sak är korsningen vid Tegelbacken, där turister på väg till stadshuset leds in på cykelbanan (en av Stockholms mest trafikerade) och inte kommer därifrån eftersom den är inramad av räcken (öppningen där fotgängare ska gå igenom räcket in på gångbanan ligger flera meter från övergångsstället, åt fel håll). Pinsamt!
Har svårt att tro att de ledande politikerna cyklar.
Ms X,
Tegelbacken ligger på min väg från Nacka till jobbet i Solna, jag kan bara hålla med, det är rent ut sagt skitdåligt. Och varför gatukontoret har slut på färg är ju totalt obegripligt. Jag vet många politiker som cyklar, men tyvärr håller nog ingen av dem på med trafikplanering...
Jag kan inte annat än hålla med om röran vid Tegelbacken. Jag brukar själv cykla förbi där, och reagerar på ungefär samma sätt när jag ser upplägget. Eftersom jag själv dels är året runt-cyklist, och dels både studerar och arbetar med interaktionsdesign skulle jag kunna tänka mig att ställa upp pro bono för stadens räkning, för att ta fram lösningsförslag på de värsta planeringsmissarna.
Stockholm stad har ett stort behov av just kompetens inom interaktionsdesign. Det handlar inte om några enskilda eller isolerade områden, utan det här bristande fokuset på användaren visar sig överallt. Trafikplaneringen och SL är dock två stora områden som präglas av ständigt återkommande feltänk, vilket medför en del samhällsekonomiska kostnader i form av olyckor, förseningar och negativ stress för människorna som vistas i miljöerna.
Skicka en kommentar