fredag 17 juli 2009

Inget att göra???

I DNs Insidan häromdagen skrivs det om vad man kan göra på sommaren. En kvinna från Nacka talar om att hon inte har råd att åka någonstans och att besvikelsen är stor hos barnen som inte kan göra något kul. Visst är det så att alla inte har råd att åka iväg. Jag vill ändå ge några tips på vad man kan göra.
Varma dagar kan det vara otroligt skönt att vara vid ett utomhusbad. Det finns gott om sådana i Nacka och de flesta är barnanpassade. Eller varför inte besöka Velamsund eller Nyckelviken? Det är perfekt ställe för de barn som gillar djur. Picknickkorgen hör till. Man kan också passa på att utforska Nackas natur och promenadvägar.
Regnar det kan man tillbringa dagen på Dieselverkstaden som har många aktiviteter. I Nacka konsthall bredvid Dieselverkstaden finns en utställning “från husförhör till skolbänk” som kan besökas.
På kvällstid finns det konserter att gå på och de flesta har fri entré. Vill man inte lyssna utan sjunga själv kan allsång i Siggesta vara ett alternativ. Eller vill man sporta själv kan man pröva på Qi gong eller Capoeira gratis. Boule och berså vid Danvikstullsbron har boulebanor där man pröva boule. När man är där kan man också passa på att se broöppningarna och båtarna. Loppis och auktioner hör sommaren till och där kan man säkert hitta fynd!
I Stockholms stad finns det ännu fler aktiviteter. Jag har sett att det finns väldigt många aktiviteter för barn på framför allt muséerna.
Parkteaterns föreställningar rekommenderar jag också.
Tar man med sig barns kompisar och egen väninna så har man ännu roligare.
Med lite fantasi, planering, SL-kort eller cykel, picknickkorg så går det att få en härlig sommar! Sommar i Stockholm och Nacka kan vara helt underbart.

1 kommentar:

Kjell Ericson sa...

Det är onekligen ett välfärdssyndrom att beklaga sig för "att man inte har något att göra" - som mina barn brukar säga var och varannan dag.

Att inte ha råd att åka utomlands "som alla andra" är ingen ursäkt för att man har bristande fantasi.

Jag kastar sten i glashus, för själv saknar jag fantasin att ta mig till de platser du nämner.