måndag 28 april 2008

Rixmötet


Kommunalt riksmöte med Folkpartiet i Västerås. Det låter som något en ståuppkomiker använder för att beskriva det tråkigaste man kan tänka sig. Och ändå var det superkul (OK, jag vet att jag nog inte är väldigt representativ, så skämtet skulle nog fortfarande gå hem.)
Drygt 750 folkpartistiska kommunal- och landstingspolitiker från hela Sverige, varav ett tiotal från Nacka, samlades för att lära sig mer, indoktrineras, entusiasmeras och ja, festa på rätt så bra!
Tyvärr missade jag Jannes tal, men det lär ha varit lysande (behöver knappast sägas nuförtiden). Riktigt, riktigt bra var annars Per Kågesson. Kombinationen av oerhört mycket kunskap och engagemang för miljön, tillsammans med en stark tilltro till marknadsekonomins förmåga att lösa problemen, gjorde ett väldigt starkt intryck inte bara på mig, han var den enda deltagaren i klimatdebatten som fick spontana applåder.
Också Nyamko gjorde ett starkt intryck med sitt engagemang och sin oräddhet, särskilt när hon blev utfrågad.

Massvis med olika seminarier så klart. Vi från Nacka spred ut oss på lite olika, beroende på intressen m.m. Själv var jag på fyra stycken: Hur man i kommunen kan ta hand om företagarna, Europa, Vindkraft och Ledarskap i alliansstyrda kommuner. Europaseminariet var super med riktigt pingstisstämmning, särskilt Frida Metso var alldeles underbar. Vindkraftseminariet hölls av Vattenfall och innebar också en del halleluja. Uppenbarligen en väldigt bra sak, där Sverige har hamnat kraftigt på efterkälken. Potentialen är enorm, men bl.a. en trög process i kommunerna, splittrade markägarbilder och försvaret utgör problem. Allra bäst lär Mattias Sundins seminarium om det amerikanska valet ha varit. Som jag tyvärr missade...

På festen spelade Star Boys från Karlstad. Med risk att alldeles ruinera min finkulturella fasad, så var det faktiskt riktigt, riktigt bra. Arvika Folkets Park-bra typ...

Inga kommentarer: