Bensinpriset slår nya rekord, igår höjdes priset hos Statoil till 12:99/liter. Det är dåliga nyheter för de som måste använda bilen för att ta sig till jobbet och andra ställen. Men det är helt nödvändigt! I Sverige står vägtrafiken för 60% av utsläppen, den högsta andelen i Europa. Vi har också de i särklass mest bränsletörstande bilarna i Europa. Det är en följd av decennier av låga besninpriser. Det enda sättet att få ner utsläppen av växthusgaser är att drastiskt minska bilarnas utsläpp. Både genom att byta ut dagens bilar mot bränslesnålare sådana, men också genom att minska bilåkandet totlat sett. Det bästa sättet att göra bägge dessa saker är att höja bränslepriserna. Det finns inga silverkulor i form av biobränslen som kan klara biffen.
Bränslepriserna kan höjas antingen genom en grön skatteväxling, dvs. att vi höjer bl.a. koldioxidskatten och i (minst) motsvarande mån sänker skatten på arbete (t.ex. genom att ta bort först värnskatten, sedan den statliga inkomstskatten). Den andra metoden, som DN:s ledare förespråkar är att inkludera fordonsbränslen i EU:s utsläppshandel. Det finns starka skäl också för detta, det ger en bl.a. bättre kontroll över takten i minskningarna, och det blir lättare att allokera utsläppsminskningarna dit där det är ekonomiskt mest effektivt.
Själv skull jag förespråka en kombination av dessa båda åtgärder. Först en grön skatteväxling, men kombinerad med handel med utsläppsrätter så att vi kan se till att vara säkra på att nå målen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar