Det är en ganska obalanserad och delvis osaklig debatt som förs om nämndemäns ålder. Det är förvisso sant att många är "äldre", men det finns många skäl för det. I mitt tycke är det värre att som nämndemannen Alf Johansson i SvD ha tjänstgjort i 41 år! Meningen med hela systemet är ju att nämndemannen ska tillföra ett utifrån-perspektiv s. k. sunt förnuft. Efter 41 år, ev. t.o.m i samma domstol har man inte rimligen kvar ett sådant perspektiv utan blir mer en permanent del av domstolen.
Sedan finns det också goda skäl för att uppdraget är svårt att kombinera med yrkesarbete. T.ex. måste rättegång mot åtalade, som är häktade, hållas inom viss tid. Nämnden kallas då ofta in med kort varsel. Inget för den yrkesarbetande med praktiska ledighetsproblem!
Platsfördelningen mellan partierna följer det kommunala valresultatet. Då nämndemannen har svurit domareden är han/hon opolitisk i sitt dömande. Något skäl för att det ska finnas 2-3 nämndemän från ett parti och 15-20 från ett annat finns inte, och det kan bidra till att ett stort parti har svårt att täcka upp sina platser.
Lag ändringen avsåg också att en ny person eller en med kortare nämndemannatid skulle ges försteg framför en som suttit länge. Trots att detta känns viktigare än åldersfrågan verkar inte lagändringen ha haft avsedd verkan när en person kan bli vald på nytt efter 40 års tjänstgöring.
Endast i en typ av mål känns min ålder (66 år) som en nackdel. Det är när man ska tolka ungdomars språkbruk. Vad är ett allvarligt menat hot i dagens ofta grova ungdomsspråk?
Mitt förslag är att kommunen annonserar efter intresserade, som ombeds skicka in sitt CV med motivering till varför man önskar bli utsedd. Ta bort den partipolitiska anknytningen och se vilka som anmäler intresse! Man annonserar ju i Nacka kommun efter nya personer till god man-uppdraget. Så systemet finns redan!
Se även DN.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar