onsdag 14 november 2007

Uppmuntra ältabornas småstadskänsla!

Jag fick ett mail från en nyinflyttad Ältabo, som jag tyckte var så bra att fler bör få ta del av det:

Hej! Som nyinflyttad ältabo med flera år bakom mig på andra nackaadresser slås jag av hur stark lokalpatriotismen är i Älta. Vet inte hur många gånger jag både hört och sagt själv när jag träffar andra som berättar att de bor här: "Bor du också i Älta, vad kul - var?" Har inte varit med om samma reaktioner på andra håll i Nacka. Vi diskuterar hur mysigt det är med känslan av en småstad och all fin natur, men kommer ofta också in på sorgebarnet Älta torg/centrum och bristen på samlingslokaler. Jag blir bestört när jag tänker på att det finns planer på att bygga fler parkeringsplatser när man har världens chans att ta till vara på ältabornas samhörighetskänsla och behov av mötesplatser. Det finns ett stort behov av en vacker mötesplats i centrum! För att inte tala om behovet av ett eget kulturcentrum likt Dieselverkstan. Utnyttja invånarnas kreativitet och vilja att utveckla sitt centrum! Känslan av småstad borde utvecklas och inte motarbetas genom att anlägga parkeringsplatser.
M v h Ulrika Bergquist

1 kommentar:

Stefan Saläng sa...

Tack för ditt hurtiga inspel.
Kan bara - både som Älta-bo och företrädare för folkpartiet i kommunfullmäktige - helt och fullt instämma i dina synpunkter betr den förestående ombyggnaden av Älta torg till parkeringsanläggning och behovet av mötesplatser i centrum. På den första punkten, måste jag tillstå, är jag orolig eftersom de andra majoritetspartierna i Nacka, (m) och (kd) i Kommunstyrelsen och Miljö- och Stadsbyggnadsnämnden ställt sig bakom att Älta torg görs om till bilparkeringsplats. Sista ordet är dock inte sagt i denna fråga. Betr den andra punkten är jag mer optimistisk: här är alla majoritetspartierna överens om inför nästa års budget avsätta medel för få till nya och ändamålsenliga kulturlokaler i Älta i samarbete med Älta Kulturförening m fl.

Välkommen till Älta (och Nacka förstås). Det här är en kommun där vi gillar aktiva medborgare.
Vänliga hälsningar
Stefan Saläng