måndag 3 september 2007

Låt tågen gå på spåren först

Man försöker vara miljövänlig, alltid åka tåg, aldrig flyg eller bil när det går att undvika. Nu är jag t.ex. i Karlskrona på Plan- och byggdagarna. För att ta sig hit från Kungliga Centralstation i Stockholm var man tvungen att ta X2000 kl.7 i morse till Hässleholm, därefter pågatåg till Kristianstad och sen buss till Karlskrona, anländandes vid halvtvå-tiden på eftermiddagen. För den som inte är så bevandrad i geografi kan jag meddela att Karlskrona inte ligger i närheten Karl den Stores huvudstad Aachen, det ligger 48 mil söder om Stockholm. Ändå tar det över sex timmar att ta sig dit. Det finns visserligen spår ända in till centrum av Karlskrona, men de är inte särskilt väl utnyttjade, t.ex. går det exakt noll tåg från Stockholm till Karlskrona. Detta trots att det är en länshuvudstad, har Sveriges viktigaste flottbas, en teknisk högskola och ett antal statliga verk. Det går snabbt och smidigt att flyga till Kallinge, vilket många gör. Men det går inte lika bra att försöka vara miljövänlig.
Jag har ett enkelt förslag. Sveriges skattebetalare har precis lagt så där 20 miljarder på Bottniabanan, nu ska vi kanske lägga 25 miljarder på Norrbottniabanan. Varför investera alla dessa miljarder i nya spår där knappt någon bor, när det inte ens går tåg där det redan finns spår. Med direkttåg från Stockholm till städer som Karlskrona skulle många välja tåget framför flyg och bil.
På onsdag ska jag ta mig hem; halvfem bordar jag bussen till Emmaboda, där jar byter till Alvestatåget, varefter jag hoppar på tåget till Stockholm. Om allt går väl är jag hemma efter 10...

1 kommentar:

TRÄDGÅRD - en nödvändighet sa...

Lennart! Du är en vardagshjälte.