måndag 24 september 2007

Frihet som affärsmodell

Mediaindustrin tar till allt mer drakoniska åtgärder mot fildelarna. Inte nog med att de kräver rejäla inskränkningar av våra medborgerliga rättigheter, nu verkar det också som om de är beredda att ta till olagligheter för att säkra sina intäktsströmmar.
Bakom alla stora ord så handlar den här striden om en bransch som har struntat i att försöka utveckla en affärsmodell som är anpassad efter den verklighet som vi lever i. En verklighet som tveklöst innebär att all information kan och kommer att kopieras och distribueras fritt. Istället för att leka Kim Jong-Il, och försöka leva kvar i forntiden, så borde det man titta på Google, Skype, YouTube och Facebook, för att se hur man kan tjäna oerhört mycket pengar genom att leva i tiden och inte mot den.
Så till mediaindustrin vill jag säga, sluta leka Gestapo och försök tjäna pengar genom att vara smarta istället för onda.

1 kommentar:

Rick Falkvinge (pp) sa...

Senast jag debatterade mot Johan Pehrson i direktsänd TV hade han ganska rakt motsatta uppfattningen...