söndag 9 september 2007

Folkpartiet och barnen...

Hmm, jag vill ge både ris och ros för de beslut som fattats på landsmötet om familjepolitiken. Det är verkligen synd att landsmötet avslog förslaget om att föräldraförsäkringen ska vara tredelad. Jag skulle helst vilja att försäkringen var individuell och att vårdnadshavarna får lika stor del var. Att inte kunna gå lite längre än dagens system är trist för barnens och båda vårdnadshavarnas skull. Fler barn borde ha rätt till båda föräldrarna med kvalitets- och kvantitetstid! Tänk om man som vuxen får höra att pappa inte kunde vara föräldraledig när man var liten pga jobbet? Är man inte som barn viktig? Jag är övertygad om att det så småningom kommer bli en självklarhet att båda vårdnadshavarna ska ha samma rättigheter men det verkar ta tid tyvärr...

Däremot gillar jag beslutet om att erbjuda barnomsorgsplats på obekväma arbetstider kommer också att underlätta för många föräldrar. För kulturarbetare är det här en seger! De ska också kunna bli föräldrar utan att behöva byta jobb.
Ett annat beslut som fattats som underlättar för föräldrarna är att vab-dagar ska kunna överlåtas till tex företag. Vårdnadshavarna kan ju redan idag överlåta till andra personer att vabba (jag har själv vabbat för några av mina syskonbarn) så varför inte utöka det till företag?

Liberala Ungdomsförbundets ordförande Frida Johansson Metso fick på slutet av landsmötet igenom att landsmötet ska uttala att barn som lever illegalt i Sverige, sk papperslösa barn, ska ha rätt till skolgång. För de här barnen kan det ge en större trygghet i livet vilket de verkligen behöver!

Inga kommentarer: