måndag 24 september 2007

Demokratin förlorade i Sumpan

Tyvärr valde både miljöpartiet och de båda ex-moderaterna att rösta för Helene Hellmark Knutsson (s) som ny kommunstyrelseordförande, trots att väljarna hade röstat bort henne i valet! Att sossarna och miljöpartiet i Sumpan valde makten framför demokratin är skrämmande. Att man, genom att locka över enskilda ledamöter, kan skapa en annan majoritet än den som väljarna valt raserar tron på demokratin, det spelar ju ingen roll hur man röstat i valet. Se SvD och DN.

1 kommentar:

B-O Gavne, Vasteras sa...

….. tycker Ni att jag är lite knäpp?
Som jag har hela mitt intresse för denna aktuella styrkeproblematiken i Sumpans politiska liv, inställt på om det i sammanhangen talas om Sundbybergs ”kommun” eller Sundbybergs ”stad”? -OCH JAG GLÄDJS!!!! att det talas, t.ex. i Svenska Dagbladets nyhetsrapportering, om Sundbybergs ”kommun”.

Alltså grejen är ju att vi svenska folk har överenskommit, lagskrivit, att våra kommuner Sverige runt, alltså våra politiskt lokala samhällen av dess invånare, benämns just ”kommun”. Med som Ni säkert känner till, att några kommuner benämner sig för ”stad”.
-Och detta stads snackandet är alltså ingen banal grej. Förutom att man struntar i vi svenska folks överenskommelse, sätter sin stövelklack på lagd lag, handlar det om meningen, att stads boende människor är nått finare än landsbygdsboende. …Ni vet som det också handlade om nått liknande i 1930- och 40-talens Tyskland.
Och alltså jag påstår absolut inte att denna kommunreformen 1969 är det bästa för all framtid. Till på köpet ser jag att, det kan finnas anledningar till att, kanske revidera den, nått. –Men då att sådant skall ske demokratiskt och rättsstats tänkande. Att vi svenska folk diskuterar saken och röstar om vad vi tillsammans vill. Skall en ändring INTE ske med våld och terror …som det t.ex. går till här i Västerås.

Dagens Nyheter brukar uppträda lurigt med att akta sig för att skriva Sundbybergs –och Stockholms- ”kommun”. -Men heller inte skriva Sundbybergs/Stockholms ”stad”. Bara skriva ”Sundbyberg”/”Stockholm”. ..jag vet inte om man kan lita på DN som demokartiskt och rättsstats tänkande?