torsdag 9 augusti 2007

Jag vill ha euro!




Svd rapporterar idag att Folkpartiet vill ha en ny folkomröstning om Euro. Inte en dag för tidigt, tycker jag. Jag är djupt besviken på det förra resultatet, och jag hoppas verkligen att det är dags för ett nytt beslut. Euro-området växer hela tiden, och precis som vår utmärkta Europa-minister Cecilia Malmström säger så är läget ganska annorlunda nu mot vad det var 2003. För mig är gemensam valuta en viktig symbolfråga, något som visar att Europa hör ihop. Och dessutom är det skönt - jätteskönt! - att slippa växla pengar.

1 kommentar:

Birgitta Berggren Hedin sa...

Hur gärna jag än vill ha euro, blir jag lite bekymrad över tanken att redan planera en ny folkomröstning. När man ordnar en folkomröstning - något som sällan är bra för en frågas behandling - då måste man respektera resultatet längre än fyra år. Annars ger man bara dem vatten på sin kvarn, som inte gillar eller litar på politiker.